Tsavo, Ngulia Safari Lodge - Reisverslag uit Tsavo, Kenia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Tsavo, Ngulia Safari Lodge - Reisverslag uit Tsavo, Kenia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Tsavo, Ngulia Safari Lodge

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

19 November 2014 | Kenia, Tsavo

Tsavo, Ngulia safarilodge 18 november 2014
Gisteravond een ware keverexplosie. Allemaal kevers zo groot en bruin als koffieboontjes kwamen op het licht af. Deuren dicht houden maar als ze open gingen vlogen er talloze naar binnen. Soms ook wat grotere exemplaren maar het gros was klein. Ze leken wel wat op onze meikevers.
De reis gaat nu eindelijk naar onze werkelijke bestemming. We kwamen hier om vogels te ringen in Tsavo Ngulia. Vanaf Nairobi zo een 250 km dat over de snelweg wordt afgelegd. Er ligt nu een goede verbinding tussen Mombassa en Nairobi en schoot het dus aardig op. Het landschap veranderde onderweg en het werd meer rotsachtig en roder van kleur. Alsof er grote tennisbanen met gravel lagen. Het land is ontstaan door vulkanische uitbarstingen en daardoor ziet het er ook grillig uit. Tsavo is nog een ongerept natuurgebied waar nauwelijks menselijke invloeden zijn. Er lopen geen geiten, schapen of koeien rond en er wordt niet in het gebied gewoond of geleefd. Het ligt er eigenlijk nog heel oorspronkelijk bij en dat is ook mooi voor de vogels en de zoogdieren. Onderweg zagen we nog een dode genetkat liggen, een prachtig getekend beest dat lijkt op een kleine uitgave van het luipaard. Tsavo is verdeeld in west en oost en de snelweg scheidt deze twee gebieden. Het is zo een 20.000 km2 groot en dat is best een behoorlijke lap.
Onderweg valt het op dat er veel bouwwerken niet af zijn. Het gaat dan om particuliere huizen, gezien de grootte van de bouwplaats. Van sommige staan alleen de buitenmuren en van andere alleen de onderste verdieping. Of de tweede verdieping is in aanbouw en dan wordt er niets meer gedaan. Ik heb begrepen dat dan het geld op is. Of er is geen cement of beton of ander bouwmateriaal meer. Er is geen Gamma of Karwei op de hoek. Ik zag ook een groot huis, meer een hotel, in de steigers staan. Normaal is het snelbouwsteiger dat middels een kliksyteem in elkaar wordt gezet. Ik zag hier dat het van boomstammetjes was gemaakt. Kromme, rechte, scheve, hoepelvormig en noem maar op. Een heel kunstwerk op zich maar volgens mij langdurig om het op te bouwen.
Vlak voordat we het park in zouden gaan nog even geluncht en de tank vol gegooid. De lodge ligt ruim 40 kilometer het park in. Door het park lopen maar een paar hoofdwegen en de rest is ongestoorde natuur. In het restaurant dat een open karakter heeft, geen deuren en ramen maar gewoon open, hingen in de nok een 60 tal vleermuizen. Gezien de grootte en de hondachtige kop ging het vermoedelijk om fruitvleermuizen. Ik zag dat het een kraamkolonie betrof want diverse vrouwelijke dieren hadden jongen bij zich.
We hoefden alleen maar over te steken om het park in te kunnen. Toen we het hek achter ons lieten dook er na de eerste bocht al meteen een kolossale olifant op. Een grote stier stond zich te goed te doen aan de struiken. We bleven even van het dier genieten en toen hij verder de bush in trok startten we de motor en reden dieper het park in. Niet veel later een Impala op de weg en een stuk of 8 mangoestes die aan het graven waren en eten aan het zoeken. Een beetje otterachtig beestje. Weer even verder was het volop in de remmen want op de weg lag een cobra van een meter of twee. Ik zat helaas aan de verkeerde kant en kon geen foto’s maken maar Benno was op tijd en kon nog net een paar plaatjes schieten voordat hij het struikgewas inschoot. Als we dit allemaal al als voorproefje hebben hoe worden de komende 12 dagen dan wel niet. Ik denk dat we een hele mooie tijd tegemoet gaan in het park. Ruim in de middag arriveerden we bij de lodge. Werkelijk schitterend gelegen op een bergrug. We kijken over het dal uit en tussen de bomen zie je de olifanten en giraffen lopen. In de lucht zweven op de thermiek allerlei soorten roofvogels. De prachtig getekende Bateleur liet zich fantastisch zien bij de lodge. Het is echt geweldig hier en ik weet niet of ik nog terug naar Nederland ga.
Inmiddels hoorden we dat er vannacht en vanmorgen al 1500 vogels waren gevangen en geringd. De ringers hadden een hele goede nacht en ochtend gehad. Ik ben benieuwd. Vanuit de lodge zien we de netten staan en die hangen constant boordevol met vogels schijnt het. Er wordt in groepen geringd maar ik vertel hier later nog wel wat meer over.
Ruim voor de schemer kwam er een olifant aanlopen, een solitair mannetje. Hij kwam even zijn dorst lessen in het poeltje voor ons balkon. Op 20 meter afstand gebeurde dit allemaal en ik keek me gek. Ook de camera deed zijn best weer. Maar het zou nog spectaculairder worden.
Tegen donker kwam er een luipaard aan en die deed zich te goed aan een achterbout die voor hem was opgehangen. Er is hier een stellage gebouwd waar iedere avond een geitenbout in wordt gehangen. Het heeft een tweeledige functie. De eerste is om de gasten te vermaken en de tweede is om de ringers te beschermen als ze bij de netten langslopen. Een volle luipaard heeft minder honger dan eentje met een lege maag.
Maar nu heb ik een full house gescoord want mijn BIG FIVE is een feit. Olifant, Neushoorn, Buffel en Leeuw had ik al op mijn lijstje en nu heeft het Luipaard het compleet gemaakt. Ik kan naar huis!

  • 19 November 2014 - 13:16

    Maartje:

    Hallo Lex,

    Wat weer een mooie verhalen, een klein boekwerkje weer!!!!!!
    Heb weer genoten van de spanning, de lol, de realiteit van je verhalen!!!!!!
    Geniet er nog maar even van want het is zo weer voorbij, en weer een ervaring rijker.

    Groetjes

  • 19 November 2014 - 15:43

    Marleen:

    Ha Lex,

    Het genieten spat van het scherm af! The Big Five, geweldig!
    Ga lekker door met genieten, veel plezier daar!
    Groetjes,
    Marleen.

  • 19 November 2014 - 16:18

    Wia:

    beetje dubbele uitspraken tervelde....weet niet of ik nog naar nederland terug ga.......ik kan naar huis....
    wat wil je nou....???...hahaha
    denk dat ik het weet...
    in ieder geval weer een mooie beschrijving van je indrukken, heeft mij weer bijzonder veel plezier gegeven om te lezen en te beleven...

  • 19 November 2014 - 17:29

    Monique:

    Hallo Lex,

    Wie weet blijf je weer langer net als de vorige keer. Wat weer een mooi verhaal.
    Naar huis jij hahahah lachen jij gaat niet eerder naar huis dan dat je zal moeten dus voorlopig ben je er nog wel. Je ziet veel wat je mooi vind vogels, mooi dieren wat wil je nog meer

    Heel veel plezier en tot het volgende verhaal maar weer

    Monique


  • 19 November 2014 - 21:31

    Carel Leemhuis:

    Dank voor weer een mooi verhaal Lex
    Nog heel veel plezier daar.
    En pas goed op jezelf met die big 5 in de buurt
    Groetjes Carel

  • 23 November 2014 - 19:25

    Alice :

    Leuk om te lezen dat je het zo fantastisch naar je zin hebt.
    Ik weet ook zeker dat je daar zou kunnen aarden, maar echt blijven....
    Geniet nog even, voor je het weet zit je weer achter de Groningse geraniums.
    Groeten van je zus

Tags: kenia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Ben een man van 52 jaar die eigenlijk altijd in de natuur te vinden is. Ik ben buiten, ga naar buiten, wil naar buiten of kom van buiten. Ik vind het leuk om te fotograferen, te observeren, te lopen, te fietsen of vogels te ringen. Ik ben met mijn groene camper regelmatig te vinden op een mooi plekje in de natuur. Genieten is een andere hobby van me.

Actief sinds 30 Okt. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 8678

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 December 2014

Kenia 2014

Landen bezocht: