Weer thuis... - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Weer thuis... - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Weer thuis...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

04 December 2014 | Nederland, Groningen

2 december 2014, Athi River
Vandaag een bijkomdag van alle indrukken. In de ochtend zijn we een rondje over het terrein gereden. Het had behoorlijk geregend en de natuur was behoorlijk aan het ontluiken. Het was in drie weken tijd behoorlijk groen geworden. Niet alleen het gras was de grond uit gebruld ook de bomen lieten hun blaadjes groeien. Genoeg te eten voor de komende tijd. Giraffen deden zich dan ook tegoed aan de nieuwe blaadjes van de Acacia's. Ik snap nog steeds niet hoe ze de blaadjes weten te pakken. Deze bomen hebben lange scherpe gemene doorns. Ik snap niet dat zijn tong er niet vol mee zit.
De gnoes, de hartenbeesten en zebra's smulden van het gras en graasden vreedzaam naast elkaar de weide kaal.
Een paartje Secretarisvogels liepen ook door het gras te struinen. We wilden daar nog een goede foto van hebben maar konden niet dicht genoeg bij ze komen. Door de regen waren de paden te modderig en de profielen van de banden zaten in een mum van tijd vol. We hadden weinig grip en moesten op de paden blijven waar kiezelstenen lagen of door het gras rijden om grip te hebben. Door een stuk om te rijden konden we ze wel benaderen maar toen we dichterbij kwamen vlogen ze weg. Een Koritrap liet zich wel uitgebreid fotograferen. Hij stond zelfs te poseren voor onze camera's had ik de indruk want hij zette zijn nekveren op om zo mooi mogelijk te zijn. Wat een imposant beest zo dichtbij de auto.
In de loop van de middag hebben we onze spullen gepakt en waren we reisklaar. Jan heeft in de loop der tijd veel spullen in Kenia verzameld en omdat wij allemaal maar één koffer bij ons hadden kregen we van Jan nog een extra koffer erbij. Op deze manier heeft hij zijn spullen dan weer in Nederland want we mogen per persoon twee koffers in het vliegtuig meenemen.
Toen ik 's middags aan mijn blog wilde werken kreeg de computer een storing en kreeg hem niet meer opgestart. Ik weet dat de harde schijf nagenoeg vol zit en had het idee dat hij gechrasht was. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat. Gelukkig had ik mijn foto's allemaal al op de externe harde schijf staan zodat er niets verloren is gegaan.
Vandaag redelijk op tijd naar bed want morgen is het om 4 uur dag. Om 5 uur willen we rijden want als we in de file terecht komen in Nairobi dan missen we gegarandeerd het vliegtuig, en dat moet maar niet...

3 december 2014, Vluch(t) naar huis...
Om 5 uur zaten we bepakt en bezakt in de auto en bracht de broer van Steve ons naar het vliegveld. Normaal doet Steve dat, hij is de taxichauffeur die bij de lodge van Jan Peek hoort. Normaal haalt en brengt hij de mensen van en naar het vliegveld. Hij was verhinderd.
Op het vliegveld ging alles lekker vlot en alle koffers die we meenamen was ook geen probleem. Ze bleven allemaal binnen de toegestane 23 kilogram. Het inchecken en de douane gingen ook voorspoedig. We hadden een hele grote Airbus tot onze beschikking waar normaal bijna 400 mensen in kunnen. We waren maar met zo een 60-70 personen en rond 8.15 uur was iedereen al aan boord. Er werd niet langer gewacht en op het tijdstip van 8.25 uur vertrokken we naar de startbaan. Dit was ook de tijd die aangegeven stond als vertrektijd dus lagen we keurig op schema. De piloot vertelde dat het een spiksplinternieuw vliegtuig was en nog maar drie maanden in de lucht was. Dat was wel te zien want het zag er van binnen allemaal erg keurig en netjes uit.
Omdat we met zo weinig mensen waren hadden we onze p.s. (persoonlijke stewardess). Ik blijf de Sahara een fantastisch en fascinerend gebied vinden. Je bent zo een drie en een half uur bezig om er over heen te vliegen. Het vliegtuig vloog op zo een 11 kilometerhoogte met een kruissnelheid van 930 km per uur. De woestijn trekt als een grote zandbak aan je voorbij. Ik blijf het bijzonder vinden hoe die lijnen en rimpels allemaal in het landschap komen. Wind en zand zullen daar wel debet aan zijn. Af en toe een hutje of huisje in de eindeloze woestijn. Kaarsrechte weg er heen en een klein vierkant perceeltje eromheen. We vlogen een tijdje parallel aan de Nijl. Mooi om te zien is dat de nederzettingen en steden afhankelijk zijn van het water wat hier stroomt. Groene stroken bos, landbouwgewassen en gras aan beide zijde van de rivier.
Ik dacht nog even aan de boerenzwaluwen die met een snelheid van nog geen honderd kilometer per uur ook de woestijn oversteken. Zij doen er dagen over. Toen we de Middellandse Zee naderden trok het helemaal dicht met wolken en Europa lag ondereen grote deken van watten zoals het leek vanaf de bovenkant. Helaas niets meer gezien en toen we aan de onderkant van de wolken zaten stonden we enkele minuten later al bij de gate. Zo kwam er een einde aan een fantastische reis waarin we heel veel hebben gezien, meegemaakt en beleefd. Voor mij een vakantie die zeker in de top drie staat! Wat een reis....

Graag wil ik de lezers die mij (ons) hebben gevolgd bedanken voor de mooie commentaren die ik kreeg op mijn blog, zowel openbaar als persoonlijk via mijn mail. Daar heb ik erg van genoten.
Alles is voor herhaling vatbaar, dit zeker!

  • 04 December 2014 - 15:00

    Siemen Stienstra:



    Lex, welkom thuis, weer in je eigen omgeving.
    Heb met plezier je verslagen gelezen.
    Het zal wel even weer wennen zijn maar het is hier ook goed toeven, alleen anders.
    Als de gelegenheid daar is hoor ik nog wel eens uit eigen de mond de verhalen over vogels en andere dieren maar ook over de samenleving in Kenia en hun verkeersgedrag.

    groet,
    Siemen


  • 04 December 2014 - 17:50

    Appie En Elske:


    lex was dat een mooi verslag van jullie reis.
    en welkom thuis.(en tot ziens.
    groeten. appie en elske en een poot van basco.

  • 04 December 2014 - 19:10

    Albert-Erik:

    Eind goed al goed......
    Fantastisch verhaal met plezier gelezen

    groet, AE

  • 04 December 2014 - 22:17

    Wia:

    Wat zo mooi is dat je de heen en terug vlucht zo mooi beschrijft. .echt een begin en een eind van jullie belevenissen. .ik ben blij dat jullie goed en( hopenlijk )gezond terug zijn gekomen..nou maar weer wennen aan het Nederlandse klimaat en leefwijze. ..lex...Dank je. ..

  • 04 December 2014 - 22:58

    Monique:

    Hallo Lex,

    Welkom thuis want een mooie reis en heel erg bedankt voor je mooi blog verhalen. Staat vast op 1 en je jullie gaan vast nog een keer.
    Bedankt dat we het hebben mogen mee lezen en dat je de tijd nam ons daar van hebben laten genieten

    nu weer wennen aan de kou

    Groeten Monique

  • 04 December 2014 - 23:09

    Marleen:

    Hoi Lex, welkom terug in koud Nederland! Dat wordt weer even wennen. .Wat een mooie reis heb je achter de rug, geniet lekker na en alvast dromen van een volgende keer?
    Groetjes, Marleen.

  • 05 December 2014 - 13:25

    Tom:

    Hoi Lex,

    Ook van mij een hartelijk welkom thuis. Mooi om alles een beetje mee te kunnen beleven.
    Nu weer acclimatiseren en er dan met je camper op uit.

    Tot snel. Groeten Tom

  • 06 December 2014 - 23:39

    Ciska:

    Dit is zo lex ten voeten uit..........geweldig!

  • 11 Januari 2015 - 11:14

    Marjolijn Hendriks:

    Wat een prachtig reisverslag, ik heb het met heel veel plezier gelezen. samen met de foto's heb ik een idee gekregen hoe het daar in Kenia is. Bedankt dat je dit met mij wilde delen en meld ik me hierbij aan voor je volgende reis om je te volgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Ben een man van 52 jaar die eigenlijk altijd in de natuur te vinden is. Ik ben buiten, ga naar buiten, wil naar buiten of kom van buiten. Ik vind het leuk om te fotograferen, te observeren, te lopen, te fietsen of vogels te ringen. Ik ben met mijn groene camper regelmatig te vinden op een mooi plekje in de natuur. Genieten is een andere hobby van me.

Actief sinds 30 Okt. 2014
Verslag gelezen: 2201
Totaal aantal bezoekers 8645

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 December 2014

Kenia 2014

Landen bezocht: