Acclimatiseren... - Reisverslag uit Athi River, Kenia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Acclimatiseren... - Reisverslag uit Athi River, Kenia van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Acclimatiseren...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

05 November 2014 | Kenia, Athi River

Vandaag stond de dag in het teken van acclimatiseren en bijkomen van de reis en indrukken. Het is even wennen aan het tijdsverschil van twee uur later. Was ik in Holland net weer een beetje gewend aan de wintertijd is het nu weer anders.
Ik was al ruim voor de wekker wakker en door de kieren van de gordijnen viel het zonlicht al naar binnen. Ik hoorde de vogels lustig fluiten en kwetteren. Alleen de Hadada ibis daar kan ik niet echt aan wennen, wat een schreeuwlelijk. Toen ik mijn hoofd door de gordijnen stak zag ik als eerste vogel een boerenzwaluw. In Nederland had ik er dit jaar een paar duizend gevangen en geringd maar zijn daar nu weggetrokken. Nu zie ik ze weer in Afrika en prachtig om door deze vogel begroet te worden. Wat zijn het ook geweldenaren. Nog geen 20 gram en zo een 10.000 km vliegen. Er zaten veel vogels in de tuin en ik hoorde het bekende geluid van de Hop. In de tuin zat zijn Afrikaanse broer zijn veren te poetsen. Ook de wevers lieten zich horen en goed zien, druk in de weer met hun nesten. Wat een vogelpracht en wat een kleurendiversiteit vooral de sunbirds. Als het zonlicht er op schijnt is het een waar kleurenpalet. Mooie kleine ranke vogels die het nectar uit de bloemen opslurpen zoals de kolibries in Amerika doen. Het is niet langzaam wakker worden hier maar meteen met beide benen in de realiteit. Na het ontbijt ben ik mijn nieuwe camera gaan uitproberen die ik vrijdag nog had gekocht. De telelens er opgeschroefd en de tuin in. De camera maakte overuren. Wat ik zo op het schermpje zag waren het mooie scherpe foto’s en was ik dik tevreden met mijn nieuwe aanwinst.
De lodge waar we verblijven is prachtig gelegen halverwege een berg. Het uitzicht over het dal is geweldig en we kunnen ver kijken. Het hoofdverblijf is gezellig met een soort zitkuil met in het midden een open haard. Ik zou alleen niet weten wanneer je moet stoken want met deze temperaturen is een t-shirt met korte broek meer dan genoeg. Ietsje lager gelegen staan diverse lodges waar we kunnen slapen. Het geheel is aangelegd door een Nederlander die zijn brood hiermee probeert te verdienen. Het is allemaal nog in aanbouw en schitterend in Afrikaanse stijl gebouwd. Het ligt een behoorlijk eind van de weg af en door het savanne-achtig landschap bereik je de lodge. Zebra’s, Thomson gazelle, giraf, gnoe, impala en hartebeest zijn de dieren die je met veel gemak kunt observeren.
Na de lunch zijn we het dorp in geweest. Geld pinnen en boodschappen doen waren het belangrijkst. Overdag is de hoofdweg ook gevaarlijk met al dat vrachtverkeer dat langzaam rijdt. Kenianen halen te pas en te onpas in en voegen op het allerlaatste moment weer in. Gelukkig zijn we heelhuids het dorp Athi-river in en uit gekomen. Van de Keniaanse shillings hebben we een huishoudpot gemaakt voor de diesel en het drinken en eten. De tank moest ook weer vol dus zochten we een tankstation op. Helaas was de diesel uitverkocht en werden we doorverwezen naar het volgende station. Ook hier was geen diesel meer voorradig zodat we verder moesten zoeken. Gelukkig had het derde tankstation wel genoeg diesel en zat de tank weer vol.
Terug op de gronden van Maanzoni, waar onze lodge deel van uitmaakt, hebben we een rondje gereden. Ook hier veel vogels en redelijk wat wild. Het was genieten en de auto van Jan heeft een dak dat open kan dus als een echte safari-auto trokken we over het land.
Jan woont, werkt en komt al vele jaren in Kenia. Door zijn kennis van het land en de vele mensen die hij kent heeft hij een prachtige reis samengesteld en maken we dankbaar gebruik van zijn ervaringen. Jan heeft ook een auto hier in Kenia en dat is dus heel handig.
Morgen gaan we verder en ik weet niet of ik voldoende verbindingsmogelijkheden heb de komende dagen. Ik hoop onderweg of waar dan ook mijn blogs te kunnen blijven schrijven en uploaden.
Lalaslama, welterusten.

  • 05 November 2014 - 20:46

    Albert-Erik:

    Ben benieuwd naar al die mooie foto's die gemaakt zijn en nog komen. Op je vorige blog al een paar pics gezien, er leuk :-) groet Albert-Erik

  • 05 November 2014 - 21:05

    Marleen:

    Ik ben ook benieuwd naar foto's, welke camera heb je gekocht?
    Groetjes!

  • 05 November 2014 - 21:12

    Berta:

    En dan zit er al weer een dag op... wat zul je genieten daar ! Ik kan het
    me heel goed voorstellen.. en lees het uit de manier waarop je vertelt... Mooi :-)

    En zeker ben ik ook benieuwd naar de foto's, maar dat wist je al

    groetjes!

  • 06 November 2014 - 07:59

    Monique:

    Wat weer een mooi verhaal en hele mooie foto's. Mooi dat de camera het goed doet.
    Heel veel plezier maar dat gaat lukken met het mooie weer daar.

    Groetjes Monique

  • 06 November 2014 - 13:28

    Tom:

    Mooi om te lezen Lex. Geniet er van!

  • 06 November 2014 - 17:31

    Carel:

    Hoi Lex.
    Ik hoop ook dat je regelmatig iets van je kan laten horen. Ik lees je verhalen graag. Ben ook benieuwd naar de foto's. Veel plezier daar. Groetjes Carel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Ben een man van 52 jaar die eigenlijk altijd in de natuur te vinden is. Ik ben buiten, ga naar buiten, wil naar buiten of kom van buiten. Ik vind het leuk om te fotograferen, te observeren, te lopen, te fietsen of vogels te ringen. Ik ben met mijn groene camper regelmatig te vinden op een mooi plekje in de natuur. Genieten is een andere hobby van me.

Actief sinds 30 Okt. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 8647

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 December 2014

Kenia 2014

Landen bezocht: